Zuzana Švédová: Zdravou stravou proti únavě

Zuzana Švédová: Zdravou stravou proti únavě
Foto: Freepik

Nutriční terapeutka Mgr. Zuzana Švédová, Dis., ve své knize osvětluje nejčastější příčiny únavy, jimiž bývá často nevhodná strava, ale také nedostatečné proudění životní energie, které nás ovlivňuje a utváří.

Zuzana Švédová: Zdravou stravou proti únavě
Foto: se svolením nakladatelství Grada

Únavu a vyčerpání po náročných činnostech zpravidla nepovažujeme za nic zvláštního, můžeme-li si pak odpočinut a obnovit síly. Problém však nastává při chronické únavě, kdy ani spánek nepomáhá k úlevě. Bohužel častou příčinou bývají chyby ve stravování, které namísto posílení energie ji naopak oslabují. Největšími zloději energie bývá stravování postrádající pestrost, deficity železa a vitamínů, některé alergie, potraviny zatížené pesticidy a herbicidy, převaha kyselinotvorných potravin, jež konzumujeme, nedostatek sacharidů, bílkovin i kvalitního tuku, a naopak i přílišné užívání potravin s vysokým glykemickým indexem.

Únavu provází například i nadbytek železa v krvi, jež může mít další závažné dopady na zdraví. Důležitý je také dostatečný pitný režim vhodných tekutin. Častou otázkou bývá káva, již si nejen pro povzbuzení dopřáváme. Do jaké míry je pro náš organismus skutečně užitečná a proč bychom měli volit raději jiné způsoby, jak se vhodně nastartovat? Autorka nabízí jednoduché řešení ve změně stravování a odkazuje přitom na zdravou stravu našich předků.

Káva je ovoce!

Káva je ovoce!

Věděli jste, že kávovník se řadí mezi ovocné stromy/keře? Pojďte se s námi podívat, jak vzniká…

Kniha motivuje ke změně jídelníčku, která stojí za vyzkoušení, neboť se díky tomu budeme cítit svěží a nabití energií. Autorka staví do kontrastu stravu současné doby s konzumací správně zvolených sacharidů, celozrnného pečiva, omezením sladkostí a cukru. Vysvětluje, jaký vliv mají na zdraví enzymy a fermentované potraviny, byliny i potřebná denní dávka vlákniny a také proč je při stravování nutná rovnováha mezi kyselinami a zásadami. Ukazuje důsledky chronického překyselení na tělesné funkce a radí, jak nastolit správný poměr kyselin a zásad v naší výživě. Čtenář se dozví mnoho důležitých a podnětných informací, některé jsou pro přehlednost zmíněny i v praktických tabulkách.

V druhé části knihy je uvedeno množství lákavých a chutných receptů, jež pomohou teorii převést do praxe. Vyzkoušejte například výborný bramborový salát s kešu majonézou, oblíbený cizrnový humus, hlívový guláš s majoránkou, špenátový koláč s kozím sýrem a česnekem, pohankový chléb z kvásku a další nápaditá jídla a k osvěžení třeba mátový vodní kefír s pomeranči. Mlsaly nadchnou mangové košíčky, ořechová bábovka s jablky i zdravé vánoční cukroví.

Přitažlivé barevné fotografie doprovázejí text i receptury chutných a osvěžujících jídel. Závěrem jsou uvedeny odkazy na literaturu a internetové zdroje a seznam receptů.

Zdroj: redakce – Dana Vondrášková (autorské dílo), grada.cz

Další články z této rubriky

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*